Dla Kolekcjonerów

Fotografia i multimedia stały się stałym elementem szanujących się kolekcji sztuki. Ale nie trzeba być kolekcjonerem, żeby zainteresować się fotografią kolekcjonerską – równie dobrą motywacją do jej zakupu może być chęć powieszenia na ścianie czegoś bardziej ambitnego niż znana reprodukcja w postaci plakatu, a co, oprócz waloru estetycznego, będzie również posiadało wartość inwestycyjną. Zapraszamy zatem wszystkich obecnych i potencjalnych kolekcjonerów do wizyty w Lookout Gallery, gdzie można zapoznać się z pełną ofertą prac i dowiedzieć się więcej na temat reprezentowanych przez nas artystów.

Wszystkie fotografie zakupione w Lookout Gallery spełniają standardy wypracowane przez międzynarodowy rynek sztuki. Zdjęcia są sygnowane przez autorów, wykonywane w limitowanym nakładzie (patrz: O edycjach fotografii poniżej) i technice zapewniającej im archiwalną trwałość. Doradzimy Państwu w wyborze fotografii, biorąc pod uwagę charakter Państwa kolekcji lub wnętrza, w którym zostanie wyeksponowana oraz zwrócimy uwagę na jej potencjał inwestycyjny. Ponadto zapewniamy pośrednictwo z najlepszymi specjalistami w oprawianiu fotografii kolekcjonerskiej. Twórczość wszystkich artystów reprezentowanych przez galerię jest dokładnie opracowywana i katalogowana, by dostarczyć Państwu wszystkich najważniejszych informacji o rozwoju ich kariery artystycznej.

✓ Informacje o odpowiednich warunkach przechowywania fotografii
źródło: FotografiaKolekcjonerska.pl

Fotografia, podobnie jak grafika czy rysunki, by zachować przez długie lata swoją wartość archiwalną, powinny być przechowywane i eksponowane w odpowiednich warunkach. Zdjęcia należy przechowywać w temperaturze poniżej 21°C, we względnej wilgotności powietrza 10–40 %. Nie mogą mieć żadnego kontaktu z substancjami chemicznymi takimi jak rozpuszczalniki, kleje, farby, związki siarki, agresywne płyny do mycia szyb, kwasy. Muszą być przechowywane raczej w zacienionych miejscach, z mniejszym dostępem  do światła – maksymalne natężenie światła przy ekspozycji fotografii nie powinno przekraczać 350 luksów. Powinny być oprawione w passe-partout z tektury bezkwasowej (najlepiej z atestem P.A.T. – Photography Archival Test) – awers i rewers, mocowane do passe-partout bez użycia kleju – wyłącznie za pośrednictwem bezkwasowych narożników fotograficznych lub taśmy bezkwasowej.

O edycjach fotografii
źródło: FotografiaKolekcjonerska.pl

Edycja fotografii to maksymalna ilość odbitek, które autor wykonał lub planuje wykonać z danej fotografii. Od wielkości nakładu zależy cena fotografii, dlatego tak istotne jest jego oznaczenie. Im mniejszy nakład, tym wyższa cena. Z reguły autor na odwrocie odbitki zaznacza, która to jest odbitka i ile ich zostało przeznaczonych na sprzedaż (np. 3/20, oznacza, że jest to trzecia kopia z 20 sztuk do sprzedaży). Oprócz nakładu na sprzedaż, często podaje się także nakład tzw. artist proof (oznaczanych a.p. lub ap) czyli odbitek przeznaczonych do celów wystawienniczych lub będących odbitkami próbnymi, powstałymi podczas wykonywania finalnych odbitek przeznaczonych na sprzedaż.

Znani kolekcjonerzy fotografii o swojej pasji 

Uwikłani w fotografię – kolekcja Joanny i Krzysztofa Madelskich
Fotografia w kolekcjonerskim obiektywie

Polecane publikacje o współczesnej fotografii i kolekcjonowaniu 

The Photograph as Contemporary Art, Charlotte Cotton, Thames & Hudson Publishers, London 2014.1
The Photograph and The Collection, ed. Graeme Farnell, MuseumsEtc, Edinburgh 2013.2

Collect Contemporary Photography, Jocelyn Phillips, ed. Malcolm Cossons, Thames & Hudson Publishers, London 2012.3

Kocham fotografię. Wybór tekstów 1999-2009, Adam Mazur, Wydawnictwo 40 000 Malarzy, Warszawa 2009.
4

The Art of Collecting Photography, Laura Noble, AVA Publishing, London 2006.5aCollecting Photography, Gerry Badger, MITCH, London 2003.
6